Wednesday 14 December 2011

UMNO Kedah Dalam Era 4 Menteri Besar.... Tumbang 2008....

dari blog Azizi Abdullah
Awang Hamad yang tinggal di Kuala Nerang, Mat Kudin di Langkawi, Maniam Cendol di Bandar Baharu, Wan Munah di Baling dan Ah Ming di Alur Setar adalah di antara 1,778,188 juta yang tinggal di Kedah, yang tinggal dalam kepadatan 188.7/km2 di keluasan 9,426 km2. ( Populasi anggaran 2003).

Mereka adalah di antara 1,336,352 Melayu, 252,987 Cina, 122,911 India, 35,293 bukan warga negara dan 27,532 lain-lain, yang tidak pernah peduli, siapa naik, siapa turun, siapa lemah, siapa cerdik mentadbir negeri.

Apa yang mereka harap, esok dapat makan. Soal berapa kerajaan belanja, bagi mereka tidak penting. Yang penting, esok mereka mau makan apa, bukan mahu makan siapa.

Mereka juga tidak perduli, sama ada Pas mahu perintah, BN mahu kekal sampai kiamat atau KeAdilan mahu kerusi atau DAP perlu sokongan, itu bukan persoalan mereka. Yang mereka gembira harga getah naik, padi tambah hasil, penangkapan ikan bertambah. Mereka tidak peduli kalau diberitahu kepada mereka tentang menara tinggi, projek mewah, pembaziran, penipuan, kroni dan prestasi pentadbiran sama ada telus atau tidak, mereka tidak tahu apa-apa.

Tapi yang paling mereka tahu dan gah ialah tentang Kedah Maju kemudian di tukar kepada Kedah Gemilang. Dulu mereka diminta kibar bendera Maju 2010 tapi kini bendera itu ditarik balik dan diberi pula bendera Kedah Maju.

Mereka terkerisin terkernyih macam lutung di hujung dahan.

Sangat malang mereka seperti ini. Sudah 8 menteri besar bertukar, mereka masih tidak tahu apa-apa. Mereka tidak ada niat pun hendak menukar menteri besar atau kerajaan yang lebih baik. Bagi mereka tetap sama, sama ada Menteri Besar Hj. Mohamad Sheriff Osman 1948-1954, atau YTM Tunku Ismail Tunku Yahya 1954- 1959, atau Tan Sri Sayed Omar Sayed Abdullah Shahabuddin 1959-1967 atau T.Y.T. Tun Dato’ Utama Sayed Ahmad Sayed Mahmud Shahabuddin 1967-1978, atau Dato’ Seri Sayed Nahar 1978-1985 atau Tan Sri Hj. Osman Aroff 1985-1996 atau Tan Sri Sanusi Junid 1996-1999 atau Dato’ Sayed Razak 1999-2005 atau pun Dato’ Mahdzir Khalid 2005 hingga sekarang.

Selama 9 menteri besar, ada satu era yang mereka cukup bangga ketika mana ada seorang perdana menteri dari Kedah pula. Lama juga anak Kedah jadi Perdana Menteri. Tapi mereka tidak pernah tahu perdana menteri itu buat apa. Sekarang dengar khabar perdana menteri itu tunjuk meluat pada suku sakatnya. Pelik, dulu dia buat itu ini tidak mengapa , sekarang orang buat, dia marah. Pelik juga orang seperti ini.

Alangkah elok dan baiknya, mantan perdana menteri seperti ini, jual rumah di Kuala Lumpur, balik duduk di Kedah sama ada tepi sungai Kedah atau di pinggir hutan Sik atau dekat alur Wan Mat Saman. Dengan tekad yang satu, berazam , tawakkal alAllah, masuklah kampung, masuklah daerah memberi penerangan kepada rakyat bagaimana sudah sampai masanya Kedah ini bertukar teraju pemerintahannya. Sudah sampai arus politik dialih kepada yang lain. Sudah tiba waktu, tukar BN kepada apa-apa parti yang difikir lebih baik. Tetapi di Kedah potensinya tentulah PAS.

Jangan ambil kira fanatik parti. Jangan anggap PAS parti lebai atau jangan anggap parti yang menjurus kepada Islam, tidak sesuai. Ajaklah mereka mengubah bentuk pemerintahan ini kepada yang lebih baik.

Dan masa yang paling sesuai ialah menjelang pilihanraya ke 11 akan datang. Bagaimana pun pakat-pakatlah pula baca Yasin, minta pintu hati Pegawai-pegawai SPR menjadi telus. Berilah tahu dengan keramat mantan perdana bahawa, sudah lama penipuan yang mereka lakukan.

Pertama, beritahu kepada rakyat Kedah tentang Koridor Utara yang baru saja dirasmi oleh Perdana Menteri Dato’ Sri Abdullah Ahmad Badawi pada hujung Julai 2007 lalu. Berilah tahu pada orang Baling, orang Sik, orang Kuala Muda, orang Padang Terap, Langkawi, apa dia Koridor Utara yang membuka laluan masa depan? Apa dia Wilayah Ekonomi Bertaraf Dunia, apa dia Koridor Utara Zon Makanan Moden, apa dia Pusat Pengeluaran Benih Antarabangsa, apa dia Daya Saing Pembuatan, Pelancongan dan Hab itu Hab ini.

Beritahulah juga, projek yang telah diluluskan bagi tempoh RMK-9 itu, bilangan projeknya 1556 dengan peruntukan RMK-9 sebanyak RM 8,117,555,076 manakala projek PFI, 58 (biaya swasta) dengan nilai RM1,241,456,590, agak-agak melepas ke tangan mana nanti?

Jangan cerita pasal sejarah lama. Ambil saja 4 orang menteri besar yang pernah menerajui Kedah, iaitu bermula Tan Sri Osman Aroff (28 Januari 1985-16 Jun 1996), Tan Sri Sanusi Junid (16 Jun 1996- November 1999) Dato Sayed Razak Sayed Zain (12 Disember 1999- 28 Disember 2005) dan Dato’ Mahdzir Khalid (28 Disember 2005- ) kemudian cuba congak dan kira balik, ajak rakyat muhasabah apa yang mereka lakukan, sama ada untung Kedah atau rugi Kedah atau membazir Kedah.

Cuba beritahu tanggung jawab pemimpin tentulah kepada rakyat. Yang utama dalam pemerintahan, kesaksamaan bukan pembaziran, bukan pemborosan. Maka kerana itu jika apa yang dilakukan oleh 4 menteri besar selama mereka mentadbir, alangkah baiknya minta rakyat berfikir. Bukankah di dunia dan di akhirat kita mahu sesuatu yang terbaik?

Tidak teringatkah bagaimana seorang menteri besar di antara 4 yang terakhir ini, memboros dan merampas tanah sawah petani walaupun berbagai pihmenasihati bahawa projek tersebut zalim, tidak berpotensi, membazir, menindas. Tapi malangnya bantahan rakyat, nasihat dari berbagai pihak tenggelam oleh ketamakan pribadi yang kononnya projek itu untuk rakyat yg untung pemimpin2 umno...??

Note - Al fatihah untuk arwah....

No comments:

Post a Comment