Wednesday, 28 September 2011

GUAN ENG!! APA LAGI LU NAK TIPU LEPAS NI?







Sedutan transkrip temu ramah Guan Eng dengan FCA di Singapura

SOALAN: Artikel The Economist sepenuhnya menulis perkara positif mengenai Pulau Pinang. Adakah terdapat apa-apa laporan yang negatif ke atas Pulau Pinang?
Saya merujuk laporan NST bahawa Kerajaan Pulau Pinang perlu bersih mengenai rangka tindakan pembangunan perindustrian di negeri ini dan tidak memberikan pelbagai alasan mengapa ia ditangguhkan.
Business Times pula melaporkan perkhidmatan asas seperti kereta api tidak berfungsi dan sebagainya. Adakah ini kerana beberapa media Malaysia dianggap ada tujuan politik atau sesetengah kritikan itu ada kebenarannya?
GUAN ENG: Semua akhbar-akhbar di Malaysia dikawal oleh kerajaan. Tidak bermakna bahawa kita menolak kritikan yang dibuat terhadap kerajaan negeri. Tetapi jika itu yang terbaik mereka boleh lakukan, maka ia menunjukkan kerajaan negeri yang mentadbir kerajaan dengan efisien.

Mengenai pelan induk perindustrian, Pulau Pinang telah mengumumkannya tetapi kerajaan Pusat mendesak bahawa kita perlu bekerjasama dalam Greater Penang Masterplan.
Oleh itu, kita telah bersetuju untuk bekerjasama dengan kerajaan Persekutuan selepas musim cuti umat Islam. Sekarang kita dipersalahkan oleh media kerajaan kerana melakukan perkara-perkara yang kerajaan minta kita untuk lakukan.

Dari segi keadaan perkhidmatan asas di Pulau Pinang, saya ingin menjemput anda untuk datang ke Pulau Pinang.
Pulau Pinang adalah jelas lebih bersih bukan sahaja dari segi mentadbir kerajaan yang jujur tetapi juga bersih dari segi fizikal.

Juga lebih selamat dan tidak perlu bimbang tentang keselamatan di Pulau Pinang. Pulau Pinang berada di tempat pertama tahun lalu dari segi mengatasi jenayah iaitu sebanyak 27 peratus.
Bagi tempoh enam bulan pertama juga jenayah dikurangkan sebanyak 25 peratus. Tetapi di Johor, seseorang warga Singapura boleh diculik. Anda tidak akan alaminya jika datang ke Pulau Pinang.

Selain Malaikat Dok Tulis Kiri Kanan Najib sekarang nie.. Rakyat yg dok sekeliling kelang dia pon dah jadi informer..!!


Utusan: Orang Anwar resapi badan k'jaan?

Akhbar milik Umno - Utusan Malaysia - hari ini mendakwa menerima maklumat kononnya ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menghantar orangnya meresapi badan kerajaan yang strategik untuk menjatuhkan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

"Musuh" ini didakwa menyalurkan maklumat sulit mengenai Najib kepada pihak pembangkang, termasuk butiran tentang lawatan rasminya ke luar negara dan cuti peribadinya, dakwa akhbar berbahasa Melayu itu.

Bagaimanapun, akhbar itu tidak menyatakan nama sebarang badan kerajaan terbabit.

NONEDalam artikel bertajuk 'Musang berbulu ayam dalam
badan-badan strategik kerajaan?' yang disiarkan hari ini, editor kanan Utusan, Datuk Zaini Hassan (kanan) mendakwa beliau telah menerima maklumat mengenai dakwaan tersebut.

"Saya menerima satu maklumat mengenai badan (atau mungkin lebih daripada satu badan) yang cukup strategik dalam kerajaan yang telah dan sedang diresapi oleh orang (atau dalam bahasa mulut orang-orang) Anwar Ibrahim.

"Maklumat yang saya terima menggambarkan bahawa ia adalah suatu situasi yang real dan nyata," tulisnya.

Beliau memetik maklumat itu memberitahu: ''Saya tidak hendak memberikan contoh yang lebih banyak, tetapi saudara perhatikanlah sendiri bagaimanakah ada agensi Kerajaan Persekutuan (dirahsiakan namanya) yang tugas pentingnya mempertahankan dasar-dasar kerajaan, memberi kefahaman kepada rakyat supaya akhirnya mereka memberikan sokongan kepada kepimpinan Perdana Menteri, boleh pula menerapkan, menyerapkan malah menggunakan instrumen pembangkang yang berusaha mematikan Perdana Menteri.”

Kata maklumat itu lagi, tulisnya, inilah kemenangan Anwar yang dibawa oleh orang kuatnya di dalam organisasi itu, dan masih membawa masuk orang Anwar secara perlahan.

azlan"Bagi kami yang kerdil ini, tidak sanggup melihat YAB Perdana Menteri menerima nasib seburuk (Muammar) Gaddafi (pemimpin Libya yang digulingkan).

"Sekuat Gaddafi pun akhirnya dijatuhkan dari dalam dengan bantuan musuh-musuh Islam di luar!'' tulis Zaini memetik maklumat tersebut.

Sebagai contoh Zaini memetik maklumat itu lagi: " ...anda fikirkanlah bagaimanakah kos perbelanjaan lawatan rasmi luar negara YAB PM boleh diperolehi dengan begitu detail, cepat dan pantas oleh pihak pembangkang?

"Bagaimanakah juga penerbangan percutian peribadi YAB PM juga boleh diperolehi dengan begitu detail dan cepat oleh pihak pembangkang? Dan banyak lagi contoh-contoh lain. Apakah ia diperolehi dengan mudah jika tidak kerana ada orang dalam yang membocorkan segala maklumat sulit itu?''

Bagaimanapun, Zaini menegaskan dia tidak dapat mengesahkan apa yang dikatakan oleh sumbernya itu.

"Jika salah, mungkin saya boleh tidur lena dan bersyukur keadaan itu tidak berlaku, walaupun saya mungkin dipersalahkan kerana menulis sesuatu yang tidak berlaku.

"Apa yang saya tulis ini mungkin sedikit memeranjatkan, tapi biarlah pihak-pihak tertentu yang menyiasat mengenai kebenarannya."

Jika dakwaan itu benar, tulis Zaini, ia adalah sesuatu yang cukup bahaya dan sesuatu yang drastik harus dilakukan supaya pengkhianat-pengkhianat ini dibersihkan secepat mungkin daripada sistem kerajaan.

"Ia adalah satu perancangan yang halus, licik dan terancang yang boleh menjejaskan kerajaan semasa," tambahnya.

TAHNIAH.. Sudah ada rakyat yang berani dedahkan perbuatan pelaq pemimpin bertapak di Putrajaya


Kalau benar apa yang ditulis oleh Zaini Hassan dari Lidah Rasmi UMNO ini iaitu beliau menerima satu maklumat mengenai badan atau mungkin lebih daripada satu badan yang cukup strategik dalam kerajaan yang telah dan sedang diresapi oleh orang-orang Anwar Ibrahim... Baguslah..

Semoga ianya adalah benar untuk membolehkan Kerajaan yang dikuasai oleh UMNO/BN dapat digantikan kerajaan yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat selepas PRU13 nanti dengan lancar..


Dan adanya musang-musang berbulu ayam ini akan melancarkan segalanya..
Musang berbulu ayam dalam badan-badan strategik kerajaan?
Oleh Zaini Hassan/Utusan

APABILA saya diberitahu mengenai maklumat ini saya tidak tahu di mana hendak bermula. Apakah benar maklumat yang saya terima ini?

Jika benar apakah wajar saya dedahkan? Jika saya dedahkan apakah implikasinya? Namun saya tetap berdoa agar maklumat ini salah.

Jika salah, mungkin saya boleh tidur lena dan bersyukur keadaan itu tidak berlaku, walaupun saya mungkin dipersalahkan kerana menulis sesuatu yang tidak berlaku.

Tapi sebagai penulis, itulah risiko yang harus dihadapi.

Apa yang saya tulis ini mungkin sedikit memeranjatkan, tapi biarlah pihak-pihak tertentu yang menyiasat mengenai kebenarannya.

Saya menerima satu maklumat mengenai badan (atau mungkin lebih daripada satu badan) yang cukup strategik dalam kerajaan yang telah dan sedang diresapi oleh orang (atau dalam bahasa mulut orang-orang) Anwar Ibrahim.

Maklumat yang saya terima menggambarkan bahawa ia adalah suatu situasi yang real dan nyata.

Jika benar, ia adalah sesuatu yang cukup bahaya. Ia adalah satu perancangan yang halus, licik dan terancang yang boleh menjejaskan kerajaan semasa.

Sama ada ia berlaku secara kebetulan atau satu plot terancang tidak pula saya tahu. Jika benar, ternyatalah sistem imunisasi kerajaan ini lemah sehingga gagal untuk menentang elemen-elemen itu.

Seperti yang saya kata tadi, jika saya salah, maka saya bersyukur kerana ia tidak berlaku. Tetapi jika ia berlaku, maka sesuatu yang drastik harus dilakukan supaya pengkhianat-pengkhianat ini dibersihkan secepat mungkin daripada sistem kerajaan.

Dalam konteks kerajaan Malaysia kini, adalah sesuatu yang lazim dan biasa jika ada penjawatnya yang bersimpati dengan pihak-pihak musuh atau yang bertentangan dengan dasar yang dijunjung oleh organisasi itu. Malah ada juga kakitangan kerajaan yang secara terang-terangan menentang kerajaan atau bersikap anti kerajaan.

Bagi saya, itu masih lagi boleh diterima, tapi macam mana pula jika orang-orang yang berada di dalam sesebuah organisasi itu menjadi operator dan penggerak kepada musuh itu? Jika benar berlaku, maka ia adalah sesuatu yang luar biasa dan amat mendukacitakan.

Dalam peperangan saraf di Malaysia sekarang, tidak mustahil operator itu wujud, lagipun Anwar Ibrahim bukan calang-calang orang untuk menempatkan mereka di situ. Orang-orangnya masih ada dalam sistem, terutamanya di peringkat atasan.

Mungkin juga masih berlaku infiltrasi atau penyusupan masuk orang-orang ini untuk menjadi musuh dalam selimut, musang berbulu ayam, bagai menggunting dalam lipatan?

Ternyata bahasa Melayu cukup agung untuk menggambarkan apa yang cuba disampaikan di sini. Sekali lagi saya mahu nyatakan benarkah wujud elemen-elemen itu? Saya berharap ia tidak berlaku.

Apa akan terjadi sekiranya benar? Apakah langkah yang akan dilakukan oleh pihak berkuasa jika ia benar-benar berlaku?

Apakah kita sedar bahawa ada antara badan strategik itu kini tiba-tiba menjadi tidak bermaya setelah ‘kehadiran’ elemen-elemen itu?

Maklumat itu memberitahu: ‘‘Saya tidak hendak memberikan contoh yang lebih banyak, tetapi saudara perhatikanlah sendiri bagaimanakah ada agensi Kerajaan Persekutuan (dirahsiakan namanya) yang tugas pentingnya mempertahankan dasar-dasar kerajaan, memberi kefahaman kepada rakyat supaya akhirnya mereka memberikan sokongan kepada kepimpinan Perdana Menteri, boleh pula menerapkan, menyerapkan malah menggunakan instrumen pembangkang yang berusaha mematikan Perdana Menteri.”

Kata maklumat itu lagi: ‘‘Inilah kemenangan Anwar Ibrahim yang dibawa oleh orang kuatnya di dalam organisasi itu, dan masih membawa masuk orang-orang Anwar secara perlahan. Permohonan membawa masuk pegawai baru masih di peringkat JPA dan SPA.”

Saya tidak mahu menulis panjang lebar mengenai hal ini. Biarlah pihak berkenaan akhirnya sedar mengenai fenomena ini. Biarlah mereka yang mengambil tindakan, itupun jika mereka mampu melakukannya.

Elemen-elemen yang ada itu, jika benar, harus dihapuskan. Mereka harus dibersihkan daripada sistem kerajaan semasa, dalam sistem strategik negara dan politik.

Menurut maklumat itu lagi: ‘‘Bagi kami yang kerdil ini, tidak sanggup melihat YAB Perdana Menteri menerima nasib seburuk Gaddafi. Sekuat Gaddafi pun akhirnya dijatuhkan dari dalam dengan bantuan musuh-musuh Islam di luar!''

Sebagai contohnya, kata maklumat itu lagi: ‘‘...anda fikirkanlah bagaimanakah kos perbelanjaan lawatan rasmi luar negara YAB PM boleh diperolehi dengan begitu detail, cepat dan pantas oleh pihak pembangkang?

Bagaimanakah juga penerbangan percutian peribadi YAB PM juga boleh diperolehi dengan begitu detail dan cepat oleh pihak pembangkang? Dan banyak lagi contoh-contoh lain. Apakah ia diperolehi dengan mudah jika tidak kerana ada orang dalam yang membocorkan segala maklumat sulit itu?''

Buat sementara ini, biar saya berhenti di sini dulu.
http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2011/09/orang-orang-anwar-mula-menguasai-badan.html

Tuesday, 27 September 2011

Tanah Kg Baru Tergadai..mana perginya juak2 UMNO, PERKASA, PEKIDA, TIGA LINE yg nak tolong Melayu..??


Pemilik tanah Kg Baru mahu akta baru ditarik balik

September 27, 2011
Salah satu kain rentang bantah Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 digantung di salah satu rumah yang berlatarbelakangkan Menara Berkembar Petronas. — Foto oleh Choo Choy May
KUALA LUMPUR, 27 Sept — Seorang pewaris tanah Kampung Baru hari ini membuat pendirian bahawa majoriti pemilik tanah di kawasan penempatan eksklusif orang Melayu itu mahu Rang Undang-Undang Perbadanan Kampong Baru ditarik balik dan dibincangkan semula sebelum dibawa masuk ke Parlimen. 
 
Menurut Mohd Nor Hassan, 56, semenjak rang undang-undang itu dibacakan kali pertama Disember lalu majoriti pemilik dan pewaris tanah sudah membantah cadangan itu, namun tidak dipedulikan kerajaan.

Selain itu, jelas beliau yang merupakan generasi kedua Kampung Baru, majoriti pemilik dan pewaris tanah termasuk dirinya menolak rang undang-undang kerana ia tidak memberi jaminan bahawa hak mereka akan dipertahankan sekiranya bersetuju dengan cadangan itu.

“Perkara yang asal tidak diubah, malah dimasukkan semula dalam rang undang-undang... maaf cakap ini satu penipuan oleh menteri yang kata untuk bentangkan kepada kami dulu tapi akhirnya pada 17 Disember dia bentangkan dulu di Parlimen kemudian pada sebelah malam baru kepada kami.

“Malah, ada beberapa perkara yang dibantah keras oleh kami termasuk kuasa mutlak di bawah kuas menteri, imuniti kepada perbadanan, jumlah keanggotaan dan MAS (Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu) tidak dibubarkan maknanya kalau kesemua perkara ini tidak dipinda perbadanan boleh mengambil tanah kami secara paksa rela dan perbadanan boleh rampas tanah kami,” katanya pada sidang media di sini.

Malah tegas Mohd Nor yang juga Timbalan Pengerusi Sekretariat Pembangunan Kampung Baru, kerajaan tidak ikhlas untuk membincangkan tentang hala tuju rang undang-undang itu, sebaliknya memutuskan untuk terus bawa ke Parlimen untuk bacaan kali kedua.

“Kami tidak nampak keikhlasan kerajaan, tarik balik rang undang-undang ini dan bincang balik dengan kami kemudian baru bawa masuk balik... kami tidak tentang pembangunan tetapi kami menentang cara kerajaan yang nak mengambil alih dengan cara yang tidak elok, guna Parlimen untuk ambil alih hak kami.

“Kami menentang seratus peratus rang undang-undang ini, majoriti membantahnya,” katanya.
Selain itu, beliau juga mahu Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mendedahkan perkembangan terkini tentang referendum yang diserahkan kepada pemilik dan pewaris tanah membuat keputusan.

Pada Jun lalu, hanya 30 peratus borang referendum itu telah dikembalikan, namun tiada keputusan tentang jumlah yang menyokong atau menentang.

“Tiga puluh peratus ini dari mana? Siapa yang hantar? Sehingga kini tiada rekod... dan untuk rekod terdapat 4,000 pemilik dan pemaris tanah tapi ramai yang sudah tidak duduk di Kampung Baru, malah semasa penjelasan dibuat tentang pindaan itu hanya segelintir sahaja yang hadir.

“Menteri hanya cakap sahaja, tiad bukti... cakap macam mainan bagi dia,” katanya.
Sementara itu, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub memberitahu, langkah kerajaan untuk meneruskan bacaan kali kedua di Parlimen bertentangan dengan pendirian pemilik dan pewaris di tanah berusia 111 tahun itu.

“Penangguhan bacaan kali kedua sebelum ini membuktikan rang undang-undang ini tidak masak, tidak sempurna dan cacat maka satu perundingan yang serius perlu dilakukan yang perlu melibatkan wakil penduduk yang sah termasuk badan bukan kerajaan yang ada di Kampung Baru.

“Selain itu, menteri juga sebelum ini berkata referendum akan menjadi asas utama sama ada rang undang-undang ini akan diteruskan atau tidak, borang referendum telah dihantar dan saya difahamkan pada Jun hanya 30 peratus yang telah mengembalikan borang itu,” katanya.

Justeru jelas beliau, langkah terbaik yang harus diambil kerajaan adalah menarik semula rang undang-undang itu dan dibincangkan semula dengan pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru.

TUDIAA!! Pakatan Haram akan mulakan lakonan hudud semula..



Hudud: Pemimpin Pakatan Rakyat Diarah Tutup Mulut

PETALING JAYA: Pakatan Rakyat secara sebulat suara bersetuju untuk mengarahkan agar kesemua pimpinan parti masing-masing agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu pelaksanaan hukum hudud sehingga mesyuarat parti komponen itu berlangsung Rabu ini.

Arahan tersebut dikeluarkan berikutan isu hukum hudud yang menjadi polemik antara PAS dan DAP sejak minggu lalu.

Perkara itu diumumkan pada sidang media di ibu Pejabat PAS, yang disertai Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan rakan sejawatannya daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifuddin Nasution Ismail serta Ketua Pemuda DAP Anthony Loke.

Loke mewakili Lim Guan Eng kerana Ketua Menteri Pulau Pinang kini berada di luar negara.

Khamis lalu, Menteri Besar Kelantan, Datuk Abdul Nik Aziz Nik Mat dilaporkan berkata beliau tidak kisah sekiranya DAP keluar daripada pakatan pembangkang jika tidak setuju dengan pendirian Kerajaan Kelantan untuk membentuk negara Islam dan melaksanakan hukum hudud di negeri itu.

Mursyidul Am PAS itu dipetik sebagai berkata, DAP pernah keluar daripada kerjasama pembangkang ketika dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) dahulu dan menyertai semula pakatan pembangkang selepas itu.

Bagaimanapun, isu mengenai pelaksanaan hukum hudud ini menjadi semakin panas apabila Ketua Pembangkang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menyokong Kelantan melaksanakan hukum hudud.

Pengerusi DAP, Karpal Singh dilaporkan terkejut dengan komen Anwar itu dan mempersoalkan hasrat Kerajaan PAS Kelantan melaksanakan juga hudud kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. - Mstar

Confirm Anwar akan aturkan semua lakonan dan skrip yang baik2 lepas ni. Lepas tu Nik Aziz sahih boleh peluk2 dengan Karpal walaupun bertekak pasal hudud, Dap pula akan keluarkan kenyataan menyokong hudud. Kemudian, mereka akan bersatu bersama menyalahkan UMNO kerana tidak mahu hudud. Senang cerita, apa saja dosa dan salah kat Malaysia ni. UMNO jugak la yang kena.

Mat Bashah hina projek KUIN di Kuala Ketil...!!!


Tanggung Utang Buat Universiti 1000 Kali Baik Dari Tanggung Utang Buat Padang Golf...

Oleh : SEKANDI MUJAHIDAH

Kisah hutang..hutang…hutang lagi….hari tu kita dengar pasal Ustaz Azizan minta hutang dekat kerajaan pusat…Puteri Bulan dah bagitau..itu bukan minta hutang tapi tagih bayaran yang sepatutnya dibayar oleh kerajaan pusat kepada Kedah.

Dengar pulak, Tok Bashah dok berletiaq macam mak nenek, komplen sana komplen sini, katanya projek kerajaan kedah tu merugikan serta telah buat nanya kat rakyat kedah pasal rakyat kedah kena tanggung hutang sebanyak RM330 juta atas nama nak bina kampus tetap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) dekat kuala ketil.

SM nak tanya Tok Bashah…RM330 juta nak bina apa? Padang golf ka? Kelab gimnastik ka? Gelangang bowling ka? atau nak renovate rumah menteri besar ka?

RM330 juta tu nak bina sebuah kampus yang lengkap dengan pasarana dan boleh menempatkan lebih 10 ribu pelajar dan hampir 40 fakulti yang ditawarkan. Bukan hanya untuk rakyat Kedah malah kampus tersebut juga akan menerima pelajar dari luar negara.

Membina sebuah pusat pendidikan ni..rugi ka..? apakah hasil dari pusat pendidikan tersebut merugikan rakyat dan apakah sejumlah RM330 juta yang digunakan itu dikatakan hutang sia-sia? Tak Basha tak tau ka…pendidikan ini merupakan satu pelaburan jangka panjang yang tak pernah habis selagi ada manusia dan selagi ada yang nak belajaq dan yang nak mengajaq..

Membina genarasi yang berpengetahuan serta berkebolehan malah sebagai tenaga pakar dalam sesuatu bidang merupakan tugas pemerintah dan pulangan hasilnya akan kembali kepada negara. Rakyat yang berinovasi tinggi, berpengetahuan, berkebolehan akan membantu meningkatkan kemajuan negara atau negeri.

RUGI KA…NANYA KA RAKYAT KEDAH?…TANGGUNG HUTANG SIA-SIA KA?
Hat tu pun Tok Bashah tak boleh fikiaq..


Apa ke halnya dengan RM2.3 billion hutang yang ditinggalkan oleh kerajaan BN/UMNO haprak ..sapa yang dok tanggung..? rakyat bangla ka…? Nak tanya Tok Bashah sapa dok tolong bayaq hutang hampa tu…

Lain kali tok Bashah,…kalau ada cita-cita nak jadi menteri besaq..janganlah dok bawa keluar statement jerat tengkuk macam ni…kalau tak nanti…ramai lagi tali perut tali perut UMNO haprak calon orang lain macam Tok Muhriz ke..melepaih..eekau..Tok Bashah…

Tok Bashah…Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua…

Thursday, 22 September 2011

Mai kita Tengok Mat Sabu..Kesiannya tengok Mat Sabu!! Kesian sungguh!!




Tengok video di atas, tu kumpul duit sebab nak jamin Mat Sabu la tu. Selamat la duit jaminan dikurangkan dari rm50,000 hingga ke rm15,000. Kalau tak mana la Mat Sabu nak cekau duit ye? Tu la akibat didakwa mahkamah kerana menghina pejuang kemerdekaan dan sokong komunis! Kalau ikut mau letak rm100,000 biar tercirit nak bayar!

Jangan terpedaya dengan lakonan simpati si lelaki melayu komunis terakhir ni. Sebagai Timbalan Presiden Pas takkan lah tak ada duit untuk bayar ikat jamin rm15000? Kerajaan Dap Pulau Pinang tak boleh bantukah? Pas Pusat takkan nak tengok saja?

Husam Musa boleh keluar juta-juta untuk bayar blogger, takkan rm15000 tak mampu nak keluarkan kot.. ini semua taktik lapuk nak tarik simpati.

Kerajaan Pas Kedah baru beli kereta Mercz baru yang harga rm800,000 dengan number plet rm60,000, takkat tak boleh huloq sikit tolong Mat Sabu kot?

Kat Selangor Khalid gagap baru jual tiga bangunan kerajaan, termasuk Kompleks PKNS dan SACC Mall, mesti ada juta-juta duit Khalid sekarang ni. Takkan tak boleh tolong Mat Sabu kot??




Kesian sungguh tengok Mat Sabu ye?

Pandai berlakon sejak kawan dengan Anwar dan Dap ni.

sumber

Siapa karut, Mat Sabu ke Zainal Kling?


Subky Latif

MAT Sabu menyarankan supaya sejarah ditulis semula disebabkan oleh sejarah kemerdekaan tidak ditulis dengan betul. Maka sekalian penyokong kerajaan mengira Mat Sabu mengarut.

Dalam reaksinya atas kontroversi Mat Sabu itu, Prof. Zainal Kling, jika di barat dipanggil Prof. Kling saja berpendapat Tanah Melayu tidak pernah dijajah British. Pro Mat Sabu pula mengiranya karut juga.

Saranan Prof. Kling disukai oleh Tun Dr. Mahathir. Prof. Khoo Kay Kim rasanya tertarik dengan saranan itu. Prof. Ramlah Adam pula tidak menyanggahnya.

Kesemua mereka tidak suka dengan saranan Mat Sabu; tidak tertarik supaya sejarah itu ditulis semula. Tetapi sedarkah kita saranan Zainal Kling itu telah membantu menguatkan saranan Mat Sabu supaya sejarah negara kita ditulis semula.

Saranan Zainal Kling bercanggah dengan isi sejarah yang sudah ditulis. Semua buku sejarah yang diguna di sekolah rendah, menengah dan universiti mengatakan Tanah Melayu pernah dijajah.

Semua orang baik jadi ahli politik pro kerajaan dan pembangkang, yang tidak terlibat dengan politik, buta huruf dan berpelajaran, sebelum dan selepas 31 Ogos 1957 merasakan Inggeris pernah menjajah negara mereka.

Bagi ketua sekalian profesor itu sejarah yang diketahui oleh semua orang adalah tidak betul.

Mat Sabu kata, penulisan sejarah saja yang tidak betul. Dia tidak kata sejarah yang melibatkan British itu tidak betul. Maka menganjurkan supaya sejarah bertulis itu dibetulkan. Prof. Kling tak suruh sejarah itu ditulis semula tetapi padanya sejarah yang difaham oleh semua orang itu adalah tidak betul.

Persoalannya adakah hendak dibiarkan ia tidak betul dan adakah hendak diajar juga yang dikatakan tidak betul itu kepada murid-murid dan orang ramai?

Ini telah menjadikan semua orang bercelaru dan keliru tentang sejarah yang diketahui itu dan sejarah yang ada itu juga bercelaru dan mengelirukan.

Justeru itu saranan Mat Sabu supaya ditulis semula sejarah sudah payah ditolak.

Jika sejarah itu tidak ditulis semula, orang sudah tidak tahu apakah sejarah yang diajar itu boleh dipakai atau tidak, sedang di bawah dasar yang ditentukan oleh menteri pelajaran sekarang Tan Sri Muhyidin Yasin, sejarah adalah mata pelajaran teras yang wajib lulus.

Adakah hendak ajar yang Mat Sabu kata tidak tepat dan Zainal Kling kata tidak betul?

Kesimpulannya buku sejarah itu kena buat yang baru. Nilai semula mana yang betul dan mana yang diselewengkan.

Antara yang kena jelaskan macam mana sebelum merdeka dulu Semenajung Tanah Melayu boleh ditukar menjadi Malaya. Sebelum datang ke Tanah Melayu, semua peta dunia menamakan negara kita ini Semenanjung Tanah Melayu. Buku sejarah dunia pun mengenalinya Semenanjung Tanah Melayu.

Selepas British datang ia ditukar menjadi Malaya. Buku sejarah dunia dan peta dunia pun memanggilnya Malaya. Universiti yang pertama ditubuhkan sebelum merdeka dulu dinamakan Universiti Malaya atau Univercity of Malaya. Hingga sekarang nama itu dikekalkan.

Siapa yang menamakannya Malaya? Inggeriskah atau Raja-Raja.

Jika Inggeris datang untuk berkhidmat kepada para Sultan, mengapa orang Inggeris tidak guna bahasa yang dipakai oleh Sultan dan yang digunakan oleh orang Melayu? Mengapa digunakan dalam pentadbiran dan urusan rasmi dalam bahasa Inggeris iaitu bahasa yang tidak difahami oleh rakyat dan tidak juga diketahui oleh para Sultan?

Bila sekolah diadakan, sekolah Melayu ada setakat darjah enam saja, tetapi sekolah Inggeris sampai darjah sembilan. Kalau Inggeris itu datang untuk berkhidmat saja bagaimana mereka ada kuasa menukarkan sesetengah sultan.

Sebelum Inggeris datang ke Perak, Perak sudah ada sultan. Bila ia datang ia boleh tukar sultan itu dengan Sultan Abdullah. Bila ada masalah dengan Sultan Abdullah dibuangnya Sultan Abdullah ke pulau di tengah laut dekat Afrika dan digantinya sultan baru.

Bila Inggeris datang semula selepas Jepun kalah, ditukarnya Sultan Selangor dengan yang baru dan Sultan Terengganu pun digantikannya dengan yang lain.

Kalau sekadar hendak menolong sultan, masakan sampai boleh menukar sultan.

Tentang bahasa pula, hingga hari ini Bahasa Melayu belum boleh menggantikan bahasa Inggeris gara-gara adanya kuasa Inggeris sebelum merdeka dulu.

Apa hendak kita tentang sejarah seperti itu?

Dan kalau yang dijajah Inggeris itu sekadar Melaka, Pulau Pinang dan Singapura, mengapa perjuangan kemerdekaan itu dituntut oleh orang Perak, Kedah, Selangor, Kelantan, Johor, Pahang, Terengganu, Negeri Sembilan dan Perlis.

Tuntut merdeka untuk Pulau Pinang dan Melaka sajalah! Sepatutnya kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 itu tidak diisytiharkan di Kuala Lumpur. Proklamirkan di Melaka dan di Pulau Pinang saja, tidak perlu libatkan negei lain di Semenanjung.

Zainal Kling tentu setuju. Kalau dia tidak setuju, dialah yang karut. Bukan Mat Sabu.

‘Jom Kenduri Kampung’ di Pokok Sena


Kenduri Kampung Sinar Harian 23 September ini

POKOK SENA - Penduduk Jabi, Pokok Sena dan kawasan sekitar berpeluang untuk mengenali dengan lebih dekat Sinar Harian melalui program ‘Jom Kenduri Kampung’ apabila skuad promosi dan wartawan berhampiran akan turun padang di sana pada 23 September ini .

Program yang diadakan buat kali ketiga ini bertujuan mewujudkan persefahaman dan semangat kejiranan di kalangan penduduk yang terlibat, serta ruang untuk mengenali dan mengeratkan lagi hubungan silaturahim di kalangan penduduk dan juga warga :Sinar Harian:.

Pengurus Kanan Operasi Utara Karangkraf Network Sdn Bhd, Rusmin Fadzil (gambar) berkata, aktiviti ini adalah di bawah program Karangkraf Peduli Muafakat.

Menurutnya, selain bermatlamat untuk terus mempromosi akhbar :Sinar Harian: sebagai akhbar komuniti, Karangkraf juga serius dalam mengeratkan lagi kerjasama dalam kalangan penduduk setempat.

“Kenduri kampung ini adalah kali ketiga dianjurkan dan sebelum ini kita sudah mengadakannya dengan kerjasama pemimpin setempat di Padang Terap, Kedah dan di Bertam, Pulau Pinang.

“Sinar Harian terus mengalu-alukan pemimpin di kawasan lain untuk mengadakan kerjasama dalam menganjurkan kenduri kampung di kawasan mereka,” katanya.

Program berkenaan diadakan dengan kerjasama Pejabat Khidmat Wakil Rakyat Ahli Parlimen Pokok Sena.

Sementara itu Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, beliau mengucapkan terima kasih kepada Sinar Harian yang membawa satu pendekatan baik kepada masyarakat bukan sahaja di Parlimen Pokok Sena tetapi seluruh Kedah.

Menurutnya, ia satu usaha menghidupkan budaya saling membantu di dalam mewujudkan masyarakat harmoni dan menghormati sesama penduduk

Wednesday, 21 September 2011

Depa dok sembang bab Ketua Bahagian UMNO KEDAH yang haprak pulak..!!


oleh DepaKata

http://1.bp.blogspot.com/_X7ptx_50m2w/TGziGmaguiI/AAAAAAAAA4o/tRUANNpq42w/s1600/umno+kantoi.jpg
Kerja lapuran pembohong ni dah lama berlaku, lapuran bahagian juga pembohong, laporan jasa juga pembohong, laporan kemas lagi pembohong, lapuran SB? laporan intellegent? depa ni tak taulah pembohong juga kah atau sebaliknya, kadang2 ada pegawai2 yg buat laporan juga boleh dibeli org2 tertentu,

MAKA laporan yg sampai pada Presiden & Timbalan Presiden adalah laporan HAPRAK untuk golongan pembodek ketua bahagian saja, alamatnya di kedah saja tiada langsung pemimpin umno yang boleh disegani jika kita bandingkan suatu masa dahulu dgn adanya sanusi junid, hamid othman, raja ariffin, osman abdul,kadir sheikh fadzir,tun daim, tun mahathir,afiffudin omar,proffesor mahathir khir,

sekarang ni HAPRAK punya pemimpin dikedah pilihan detkalid...

Kerja Karut Terbaru K'jaan Najib lakukan di bumi Malaysia..!!


Karut, mana ada kes sejarah dibicara di mahkamah
BUTTERWORTH, 21 Sept: Peguam Mohamed Hanipa Maiden menganggap kes yang melibatkan Mohamad Sabu sebagai kes 'karut' kerana mana ada kes yang berhubung sejarah dibicarakan di mahkamah melainkan di Malaysia.

Sepatutnya, kata beliau ia dibawa ke medan pentas akademik bukan ke mahkamah seperti mana hari ini.

Pagi tadi, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu telah dibebaskan pada pukul 12.15 tengah hari dengan ikat jamin RM15 ribu.
(Gambar: Mohamad bercakap kepada media selepas dibebaskan oleh mahkamah.)
Jika sabit kesalahan beliau boleh dikenakan tahanan dua tahun penjara, didenda atau kedua-duanya sekali.

Kes beliau akan disebut sekali lagi pada 27 Oktober ini dan dibicarakan pada 5 hingga 9 Disember depan di Mahkamah Sesyen di sini.

Beliau dibela oleh Hanipa Maidin dan Amirudin Zulkiply manakala pendakwaan dilakukan oleh Mohamad Hanafiah Zakaria, Ishak Mohd Yusuf dan Suhaimi Ibrahim di hadapan Hakim Ikmal Hisham Ahmad Tajudin.

Turut hadir memberikan sokongan moral kepadanya ialah Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri, Ustaz Khalid Man, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mujahid Yusuf Rawa, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kubang Rotan, Kedah, Nasir Mustaffa dan ramai lagi kepimpinan PAS dari Pulau Pinang dan Kedah.
Sementara itu, Mohamad berkata, beliau sedia dibicarakan dan yakin kesnya akan mencapai kemenangan demi memperbetulkan fakta sejarah yang telah diselewengkan oleh penjajah.

Umno juga ujarnya, akan kalah untuk mempertahankan fakta yang salah sekaligus meranapkan impian Barisan Nasional (BN) untuk meneruskan pemerintahan negara ini.

"Saya yakin seyakin-yakinnya kita boleh menang kes ini dan Umno tewas dalam hal persejarahan Malaysia ini," tegas beliau ketika berucap ringkas di luar mahkamah.

Katanya, Umno dan BN hanya mahu menggambarkan perjuangan mereka sahaja yang betul mengenai kemerdekaan negara.

"Umno dan BN hanya mahu mengambarkan perjuangan mereka sahaja yang betul tentang kemerdekaan dengan membelakangkan perjuangan orang lain walaupun mereka lebih ke hadapan menentang penjajah," katanya.

Monday, 19 September 2011

Oii Sapa yang pandai-pandai tuduh UMNO KEDAH sebar poster Anwar tuu...depa kan parti yang baik..!!


Bashah: Poster kritik Anwar tiada kaitan dengan Umno


Umno Negeri Kedah hari ini menafikan penglibatan dengan pemasangan poster yang mengkritik Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menggunakan logo PAS dan kerajaan negeri Kedah di beberapa kawasan di sekitar Alor Setar semalam.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata Umno Kedah sendiri tidak bersetuju dengan tindakan pihak tidak bertanggungjawab seperti itu. "Kalau kita (orang Umno) yang nampak poster-poster itu, kita juga akan buat laporan polis.

Biar polis siasat dan kita akan ketahui 'tangan jahat' mana yang buat kerja itu," katanya kepada pemberita di Alor Setar hari ini.
Beliau mengulas dakwaan kononnya Umno bertanggungjawab memasang poster berkenaan sempena kehadiran Anwar di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri Kedah di Stadium Sultan Abdul Halim Alir Setar semalam.

Poster itu yang mengkritik Anwar dan menggunakan logo PAS dan kerajaan negeri Kedah dipasang di beberapa tempat di sekitar Alor Setar.

Sementara itu, Ahmad Bashah mengucapkan terima kasih kepada Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak kerana mengizinkan BN menggunakan stadium itu untuk majlis sambutan Aidilfitri 1Malaysia esok. - Bernama

TUDIAA!! Semart Kerata Baru Ustaz Azizan noo.. hangit mampuih..





Pergh! Penulis sangkakan selama ini MB Kedah, Menteri Besar negeri kelahiran Penulis adalah seorang MB yang terbaik di antara MB-MB Pakatan yang lain. Selama ini selain dari sifat "che'ge" (pemarah) nya, Penulis tidak nampak apa kekurangan yang ada padanya. skandal dan gossip jauh sekali.

Namun maklumat yang Penulis dapat amat mengejutkan. MB Kedah, Dato' Seri Azizan Abdul Razak yang Rakyat Kedah mesra memanggilnya Ustaz Azizan membuat satu kejutan besar. Kerajaan Negeri Kedah pimpinan Ustaz Azizan telah membeli kereta rasmi untuk MB Kedah dengan harga lebih kurang RM600,000.

Rupa-rupanya ulama-ulama PAS bernafsu juga ye hendak memakai kereta besar? Nombor plet satu digit pulak tu! Sebenarnya tidak salah nak pakai kereta apa sekalipun asalkan ianya datang dari titik peluh sendiri. Masalahnya kereta berkenaan dibeli dengan wang perbendaharaan negeri dan didaftarkan atas nama Kerajaan Negeri Kedah. Yang menyedihkan, setelah kereta ini dibeli, ianya takut hendak digunakan kerana takut ianya akan dijadikan isu. Tak ke membazir namanya tu!!!

Artikel ni Mc ambil kat CTS.

Amboihh.. Ustaz Jijan, pelan-pelan kayuh noo.. sudah pandai nak mengebat naik kereta merc. Dok tengok Nik Aziz naik merc, dia pun pulun order satu. Dulu puak ni yang dok bising kata kerajaan perabih duit pakai kereta mahal. Mau kena tang depa, boleh pulak buat diam sepi noo..

Lepas pada keluar wad, agaknya Ustaz Jijan ni dah buang tebiat nak naik merc kot. Kami rakyat Kedah ni tak dengki ehh.. malah bangga tengok MB kami naik kereta besaq. Cuma Mc ni nak tergelak laa.. Dulu depa maki orang UMNO lumat dalam bab ni. Sekarang depa jadi kerajaan pun, dok nampak lebih kurang sama la.

Takpa la Ustaz Jijan, jangan la dok mengelupoq, orang UMNO bukan pedengki serupa dengan orang Pas. Cuma nak tanya ni.. kereta tu guna duit kerajaan ka, duit sendiri. Kalau guna kerajaan negeri, nanti bila kalah pulang balik la noo.. hehehe..

Sunday, 18 September 2011

Aduhai Belum Pergi Perang pun dah nak tenggelam dah..!!


Kapal peronda TLDM hampir tenggelam di perairan Sabah


KAPAL KD Pari inilah yang kini dalam keadaan separuh tenggelam di Jeti Pulau Layang-layang, Sabah.

KUALA LUMPUR – Sebuah kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), KD Pari separa tenggelam apabila bilik jentera utamanya bocor dinaiki air setelah salah satu daripada shaft kapal tersebut tertanggal.

Kejadian itu berlaku pada pukul 2.53 petang Khamis lalu semasa kapal itu baru sahaja keluar dari Pulau Layang-Layang untuk melakukan rondaan di perairan Gugusan Semarang Peninjau di perairan Sabah.

Bagaimanapun, kesemua sembilan pegawai dan 27 anak kapal jenis Fast Attack Craft-Gun itu terselamat.
Pegawai Perhubungan Awam Markas TLDM, Leftenan Komander Masliza Maaris dalam kenyataan di sini semalam berkata, tindakan pantas serta kecekapan Pegawai Memerintah dan anak-anak kapal itu berjaya merapatkan kapal itu di Jeti Pulau Layang-layang.

“Setelah merapat, kapal itu berada dalam keadaan separa tenggelam akibat daripada kadar kemasukan air yang lebih deras berbanding dengan keupayaan mengeluarkan air dari kapal, walaupun dengan menggunakan beberapa buah pam mudah alih,” katanya.

boikot filem nasi lemak 2.0



Memang patut pun kita jangan bagi muka pada Namewee ni. Orang jahat macam dia ni patut dilayan secara jahat jugak.

Berapa banyak dalam videonya dia menghina Islam dan bangsa Melayu. Orang macam ni nak layan elok-elok?

Paling sedih apabila dia turut mendapat peruntukkan untuk buat filem nasi lemak 2.0

Kononnya itu mewarnai cerita satu Malaysia. Apakah benar ia satu Malaysia? atau ianya Malaysian Malaysia.

Tajuk pun dah nampak macam nak promosi bersih.

latar belakang pun kuning, bukti sokongan pada bersih 2.0.

Ayuh rakyat Melayu Islam Malaysia, mari kita boikot filem bodoh ini.

Apa laa punya bangang POLITIK macam nie.. Tak membuka minda langsung..!!!


oleh AnakKedah007.blogspot.com



Aduhhh apalaaa masalah ANWAR dengan puak2 nie...
Hujah jawab hujah laa bro itu baru gentlement..
nie dok buat kerja palit sana palit sini apa barang
kalau berani boh laa lambang hangpa punya
dok bubuh lambang PARTI orang pasaipa

mintak2 puak2 yg dok buat kerja bangang nie
duit yg hangpa dapat tuu jangan la bagi makan
anak bini..kesian nanti kat anak bini hangpa
tak pasai terpalit darah daging depa dengan
hasil kerja haram bejadah nie... tak ingat kuboq dah kaa

kalau anwar peliwat hangpa pastikan dia kalah dalam kes
mahkamah dia tu lepas tu sumbat masuk penjara sana
gua sikit pon tak heran aihh..kalau hangpa ada sharpshooter pun
gunalah tembak mamat anwar tuuu sikit tak menjejaskan
kepala otak gua yg sokong Pakatan Rakyat nie...

Jika hangpa dedah kata
AZIZAN pelari BALAK..
SETPOL pelari BALAK...
AMIRUDIN curi duit GLC
TAULAN ambik tanah boh nama dia..
yang macam nie hangpa habaq mai sini
kita sama-sama bogel kelaku huduh nie

Tapi haram tak ada pon..
sikit2 liwat...sikit2 juboq...
sikit2 video...sikit2 pungkoq...

macam haremmmm ja hangpa nie..

Kaji akta hak bersuara - azizan


Kaji akta hak bersuara

ALOR SETAR - Kerajaan perlu memberi tumpuan terhadap akta berkaitan hak rak-yat untuk bersuara, selepas Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dimansuhkan.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, selepas dua akta penting itu berjaya dimansuhkan setelah sekian lama diperjuangkan pemimpin Pakatan Rakyat (PR), kini sudah tiba masanya kerajaan mengkaji semula akta berkaitan hak bersuara.

“Saya cukup gembira de-ngan pemansuhan itu sebab sudah lama kita mahu ISA dimansuhkan cuma lambat diputuskan kerajaan. Namun ianya suatu kejayaan buat kita,” katanya.

Menurutnya, hak bersuara melalui media masih terbatas dan ianya perlu penambahbaikan untuk disesuaikan dengan keadaan semasa.

Mengulas mengenai kenyataan beberapa pemimpin PR yang masih sangsi dengan pemansuhan dua akta terbabit, selain menyifatkan ada kaitan dengan imbuhan pilihan raya umum akan datang, Azizan sebaliknya berpuas hati kerana secara dasarnya apa yang diperjuangkan PR tercapai.

“Bagi saya itu sudah cukup baik. Cuma diharap kerajaan ikhlas lakukan perubahan itu,” katanya.

Menurutnya, walaupun diwujudkan dua akta baru menggantikan akta yang dimansuhkan, pihaknya perlu meneliti apa yang termaktub kelak.

Tanah pertanian di Kedah boleh diguna tujuan lain


http://w22.indonetwork.co.id/pdimage/54/1200354_foto028.jpg
ALOR SETAR 18 Sept. - Tanah pertanian di Kedah kini tidak lagi hanya untuk aktiviti pertanian tetapi boleh digunakan untuk maksud lain ekoran kerajaan negeri membuat pindaan terhadap Aturan Tanah Kedah, baru-baru ini.

Melalui pindaan itu, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, Kedah muncul negeri pertama yang membenarkan pemilik tanah memohon permit sementara untuk menggunakan tanah pertanian bagi tujuan lain.

"Kedah adalah negeri pertama melaksanakan pemakaian Pekeliling JKPTG Bil 1/2003 iaitu Tatacara Penggunaan Tanah Pertanian bagi tujuan yang tiada berkaitan dengan pertanian.

"Bagi membolehkan arahan ini dilaksanakan, kerajaan negeri telah mewartakan pindaan Aturan 36J dan Aturan 37 Aturan Tanah Kedah pada 31 Mac lalu," katanya kepada pemberita di sini baru-baru ini.

Azizan berkata, kerajaan negeri akan mengenakan fi permit bagi keluasan tanah yang digunakan selain daripada pertanian berdasarkan kadar sepatutnya tanah tersebut digunakan.

Katanya, kadar itu dikenakan ke atas keluasan sebenar yang digunakan dan bukannya keseluruhan lot berkenaan.

Saturday, 17 September 2011

PKR gesa pembebasan tahanan


 
ALOR SETAR - Kerajaan Pusat wajar menunjukkan keikhlasannya mengenai hasrat menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dengan membebaskan tahanan semasa yang ditahan di bawah ISA dan Ordinan Darurat (EO).

Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Keadilan Kedah, Senator Zamri Yusof berkata, pihaknya menyambut baik langkah yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menerusi perutusan khas Hari Malaysia, malam kelmarin.

“ISA sebenarnya mencabul demokrasi dan hak asasi manusia kerana individu ditahan tanpa dibicarakan, melibatkan suatu tempoh yang lama, justeru kita menyambut baik saranan itu.

“Bagaimanapun, kita ingin melihat langkah positif daripada Perdana Menteri dan beliau perlu menunjukkan kesungguhan itu dengan ‘membebaskan’ tahanan semasa, yang ditahan di bawah ISA dan EO,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, pembebasan yang dimaksudkan ialah membawa kes individu yang berada dalam tahanan ke mahkamah untuk perbicaraan sebelum diputuskan sama ada bersalah atau tidak.

“Setiap individu berhak melalui proses perbicaraan, malah tempoh tahanan polis selama 60 hari juga perlu mendapatkan perintah reman daripada mahkamah.

“Perdana Menteri turut memaklumkan mengenai dua undang-undang yang akan digubal bagi menggantikan ISA, kita berharap agar undang-undang berkenaan akan mengambil kira hak asasi manusia dan tidak sezalim ISA,” katanya.

Perghhh MAT BASHAH pekana 'toyu Cap Kipas Udang' nampak...dulu bukan main tak sokong ISA nie..!!


Mansuh ISA langkah tepat

 
 
ALOR SETAR - Umno Kedah menyifatkan langkah bersejarah dan berani Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) serta pindaan terhadap beberapa akta lain sangat tepat dan memenuhi situasi geopolitik semasa.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, langkah itu pasti disambut baik oleh rakyat.

Menurutnya, langkah itu bukan untuk mempopularkan kerajaan sebaliknya dilakukan atas dasar memenuhi aspirasi rakyat selaras dengan mendahulukan kehendak rakyat.

“Umno Kedah menyambut baik tindakan yang diumumkan oleh Perdana Menteri malam kelmarin.

“Syabas kepada Kerajaan Pusat kerana sentiasa mengutamakan kepentingan rakyat,” katanya dalam kenyataan media semalam.

Ahmad Bashah berkata, dari sudut politik, Pakatan Rakyat (PR) seperti biasa akan menyuarakan ‘sesuatu yang tidak kena’ dengan pengumuman yang dibuat malam kelmarin.

“Walaupun rakyat menyokong tindakan itu, saya pasti pembangkang akan mengeluarkan pelbagai versi dan teori bagi memberi gambaran negatif komitmen kerajaan ke arah itu.

“Yang penting rakyat menyokong tindakan itu, biarkan pembangkang semakin terluka dengan pembaharuan dilakukan pentadbiran Najib,” katanya.

Malam kelmarin, Najib mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan ISA dan Akta Buang Negeri 1959.

Selain memansuhkan ISA, kerajaan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Kajian semula komprehensif itu akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.

Kerajaan Pusat juga akan mengkaji semula Seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.

Bagaimanapun, bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, kerajaan akan menggubal dua undang-undang baru yang sesuai di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan.

Antara VIdeo Sex dan Ucapan PM Bangla mana lebih bahaya..?? Umporno terus tabur fitnah


Baju yang berlainan .. sebelum, ketika dan selepas.
ADuhai ... Umporno ..
[ lagi ]

Tak habis habis si umporno menabur fitnah ...
Wakakak !!!
Imam Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah."(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: "Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamumenyesali perkara yang kamu lakukan." (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, yang berpunca daripada fitnah disebarkan kumpulan ekstremis agama.

Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu.

Fitnah juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah malah, sejarah kejatuhan empayar besar kerajaan Melayu Melaka tidak terkecuali kerana fitnah. Ubat bagi penyakit hati ialah dengan memperbanyakkan taubat dan selalu berzikir.

Dibayar untuk melakukan fitnah?
Aduhai .. bawa bertaubat la ..
Duit tu buat makan anak bini weyyy ... .
Ingat ingat la sikit ... wakakak !!!

Video Sex Anwar mai balik.. Kali nie ANWAR RAKAM SENDIRI VIDEO SEXS Dia..!!!


Anwar Ibrahim sengaja rakam adengan seksnya? [milosuam]

RAMAI yang menghantar pesanan melalui email dan facebook, meminta ReJaM© buat ulasan tentang CCTV terbaru yang disiarkan oleh Papa Gomo.

ReJaM© lihat ramai sahabat blogger dah buat ulasan masing-masing, tentang video CCTV yang didakwa dirakam di sebuah apartment di Ampang.

Muak dah sebenarnya nak ulas cerita lucah ni, balik-balik cerita lucah, yang rugi rakyat, sebab bila meletop cerita lucah, cerita komunis dan macam-macam cerita bodoh United Malays No Otak, itu tandanya barang nak naik harga.

Akibatnya, rakyat terpekik terlolong fokus pada isu-isu bodoh, sampai tak sedar poket rabak kena rompak oleh pemerintah. Mark my words! Lepas keluar cerita lucah ni, kita lihat barang apa pulak yang akan naik harga?

ReJaM© tak nak ulas panjang-panjang. Di bawah ini screenshot dari video CCTV yang dikeluarkan oleh Papa Gomo, kononnya scene ini dirakam ketika Anwar dan Eskay menaikki lift apartment sebelum kejadian seks berlaku.



Jelas sekali di dalam rakaman ini menunjukkan Eskay membawa handycam (perakam video). Kehadiran perakam ini turut disedari oleh lelaki mirip Anwar Ibrahim.

Apa kejadah nak main pelacur bawak perakam video? Dari sini menunjukkan bahawa kedua-dua individu di dalam video ini sudah merancang dari awal untuk merakamkan adengan seks.
 

HEMPUK PALA!! Demo Anti Mat Sabu Kat Sungai Petani, Kedah!!


habis la mat sabu.. bungkuih laa..




sumber Mc ambil dari Blog H H

Waris, bekas dan juga polis yang bertugas, semuanya tak puas hati dengan Mat Sabu. Kenyataannya yang menuduh Polis sebagai alat british dan tidak mengiktiraf polis bukit kepong sebagai pejuang kemerdekaan telah melukakan hati banyak pihak.

Pas harus sedar, akibat daripada Mat Sabu ni, kaum Melayu Islam sudah membuka mata seluas mungkin, umpama baru sedar dari mimpi. Ramai yang dah tolak Pas mentah-mentah selepas Pas sendiri yang membuktikan bahawa mereka menyokong komunis.

Perjuangan Pas bersama Dap dan Pkr, tidak seperti mana perjuangan Pas dahulunya.. Dulu UMNO dilihat membelakangkan Islam, kini Pas mengantikan tempat UMNO, malah perbuatan Pas lebih teruk dari UMNO.

Dulu sekurang-kurangnya UMNO ketua parti dalam komponen BN, UMNO banyak bertolak ansur dalam hal sensitiviti perkauman. Sebab tu ada kilang arak, kandang babi, pub, judi dan beberapa tempat yang dilarang. Semua itu wujud atas kerana permintaan kaum lain. Syaratnya pun hanyalah untuk orang bukan Islam.

Tapi semua ini dipertikaikan Pas hingga rakyat melihat UMNO pula yang menyebabkan kerosakkan dalam masyarkat. Namun Allah maha besar! Maha mengetahui! Apabila sampai Pakatan Rakyat mentadbir negeri. Barulah kita sedar, bahawa Pas sebenarnya lebih teruk dari UMNO dalam menjaga hak Melayu Islam malah,  Pas hanya pengikut tegar Dap dan Pkr. Tidak berhak bersuara apabila Islam dihina.

Pas bukan ketua didalam Pakatan Rakyat. Pas juga tidak berkemampuan mempertahankan Islam jika dicemar. Pas tidak mengaku mereka bangsa Melayu, malah mempertikaikan UMNO apabila memperjuangkan bangsa. Jadi apa bagusnya Pas jika nak dibandingkan dengan UMNO? Adakah hanya sebab imej? Imej Pas lebih alim dari UMNO, atas sebab demikian UMNO di tolak?

Yahudi pun pakai kopiah, Singh pun pakai serban. Tapi itu bukan bermakna mereka Islam.. Tak semestinya pakaian melambangkan Islam, didalamnya hatinya juga Islam. Mana tahu jika itu hanya topeng untuk tarikan sokongan pada pihak mereka?

Politik adalah politik, politik bukan agama. Agama itu suci, politik itu kotor. Kita boleh beragama semasa berpolitik, tapi kita tak boleh politikkan agama. Itulah yang Pas buat selama ini, mereka politikkan agama.

Wajah mereka Islam yang hebat, namun itu hanya kepura-puraan. Islam hanyalah jenama dan barang dagangan bagi mencari pengaruh dan kuasa.

MANSUH ISA: SYABAS DAN TAHNIAH PEMUDA UMNO


Tiadalah manusia yang bertamadun di dalam dunia yang rela diri mereka dizalimi, dihina, dikurung, ditangkap, ditahan tanpa bicara, tidak boleh diwakili peguam dan diperlakukan sesukanhatinoleh orang lain. Itulah yang berlakundengan wujudnya akta zallim seumpama Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA. Pernah dalam perbahasan di Dewan Rakyat, bermati-matian ahli parlimen Barisan Nasional mempertahankan akta lapuk dan zalim itu. Sebahagian ahli parlimen itu berhujah, semua tahanan akta zalim itu ada sebabnya termasuklah tahanan itu melakukan kesalahan. Termasuklah yang berhujah itu ialah ahli parlimen Pasir Salak yang pernah ditahan.

Apabila pimpinan pembangkang termasuk Naib Presiden PAS Dato Mahfuz Omar menjawab, bahawa beliau bersetuju bahawa sekiranya seseorang yang ditahan dibuktikan bersalah, dibawa ke mahkamah, tetapi beliau tidak dibuktikan bersalah atau diberitahu, jadi kenapa beliau ditahan? Kenapa tidak dibicara di mahkamah terbuka? Terduduk ahli-ahli parlimen Barisan Nasional. Seingat saya, Datuk Zaid Ibrahim bekas Menteri meletak jawatan akibat penentangan beliau terhadap akta itu yang pada ketika itu dipertahan habis-habidan oleh pemimpin tukang angguk Barisan Nasional.

Saya ingin merujuk kepada kenyataan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Kedah Saudara Badrol Hisham Hashim di dalam akhbar Sinar Harian bertarikh 17 haribulan September 2011 berkaitan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan ingin mengucapkan sekalung penghargaan dan tahniah atas pengakuan yang berani dan jujur beliau mewakili kepemimpinan Pergerakan Pemuda UMNO Kedah. Beliau secara tidak langsung mengakui beberapa perkara.

1. Akta itu tidak demokratik, zalim dan tidak berperikemanusiaan. Ketika akta ini yang bertujuan mengekang pergerakan komunis dan unsur-unsur subversif, kebanyakan kepemimpinan UMNO pertahankan habis-habisan. Namun, mereka cepat-cepat menjustifikasikan semula apabila keputusan memansuhkan akta ini diumumkan.

2. Pemansuhan itu membuktikan bahawa selama hampir 50 tahun parti pemerintah sememangnya zalim. Kenyataan Ketua Pemuda UMNO Kedah yang mengatakan bahawa pemansuhan akta itu "demi memastikan amalan demokrasi yang lebih telus dan terbuka dapat dilaksanakan di negara ini" membuktikan kezaliman parti pemerintah. Saya mengalukan pengakuan ikhlas daripada saudara ketua pemuda UMNO Kedah. Demokrasi yang tempang itulah yang menyelamatkan UMNO.

3. Pengakuan beliau "rakyat negara ini juga tidak harus terburu-buru membuat spekulasi negatif terhadap langkah pemansuhan ISA dan pemindaan beberapa akta kerana keputusan berkenaan dibuat setelah mengambil kira kepentingan rakyat". Saya ingin persoalkan kenyataan ini, adakah beliau memperakui bahawa dengan hampir 50 tahun berjalannya akta ini menunjukkan parti pemerintah tidak mengambil kira kepentingan rakyat? Setelah beribu-ribu mangsa dizalimi, puluhan ribu ahli keluarga yang dihina, anak-anak yang membesar tanpa bapa di sisi, isteri yang menjadi janda bercerai-berai akibat kesalahan yang tidak dibuktikan, saya gembira apabila mendengar pengakuan ikhlas pemimpin UMNO.

4. Soal bahawa pemansuhan akta ini tiada kena mengena dengan desakan pembangkang adalah satu kenyataan yang menghina keputusan yang dibuat oleh rakyat memilih pemimpin. Saya dan rakan-rakan ahli dewan rakyat secara konsisten membantah akta ini. Malah, kami berdepan dengan cemuhan dan sindiran. Malah saudara Ketua Pemuda UMNO sendiri pernah mempersoalkan perbahasan saya yang katanya membela tahanan ISA. Saya cadangkan bahawa beliau memetik ucapan saya diluar konteks dan menyalahertikan ucapan saya. Sedangkan pembelaan saya dalam ucapan saya ialah berkaitan dengan pembelaan kepada manusia yang dizalimi yang tidak dibuktikan secara proses perundangan.

5. Apapun saya percaya, ketakutan kepada janji Pakatan Rakyat melalui Buku Jingga menyebabkan Barisan Nasional menjadi hilang punca. Respon kerajaaan Barisan Nasional antara lain ialah menghapuskan akta-akta zalim

Apapun sekali lagi tahniah atas keberanian dan kelantangan saudara.

Ustaz Mohd Nasir Zakaria
ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kedah
Ahli Parlimen Padang Terap

Nak termuntah tengok pengampu Be End komen mansuh ISA


Mana pi bloggers Be End yang bermati-matian pertahankan ISA hari itu...

Oleh: Che Nad

Pihak yang paling gembira dengan pengumuman pemansuhan ISA oleh Perdana Menteri tentulah ratusan ribu manusia yang pernah disembur air kimia dan gas pemedih bata dalam demonstrasi baju merah mendesak penghapusan ISA serta seluruh rakyat yang bencikan kezaliman ISA.

Perlukah berterimakasih kepada PM? Ia mengingatkan kepada sejarah Firaun yang menghimpun dua manusia, satu dilepaskan hidup dan satu dibunuh...lalu memberitahu rakyatnya: Tengok aku berkuasa menghidup dan mematikan seseorang.

Orang yang tidak dibunuh lantas berterima kasih kepada Firaun. Sebenarnya orang yang yang tidak dibunuh itu tidak perlu berterima kasih kepada Firaun, kerana kalau dia dibunuh pun bukan kerana apa-apa kesalahan tetapi semata2 kerana kezaliman Firaun. Dalam kes ini, Firaun bukan melakukan kebajikan kerana 'memberi nyawa' kepada seseorang tetapi cuma berhenti melakukan kezaliman pada waktu itu.

Bagaimana pula rakyat biasa yang melihat peristiwa itu? Mereka lagilah tidak perlu BERTERIMA KASIH kepada Firaun atau MEMINTA MAAF apa2 dari Firaun.

Tapi dalam kisah kefiraunan ISA, puak2 pengampu Be End beriya-iya berterima kasih memuja muji Najib kerana memansuhkan ISA. Ahli politik BN, ahli akademik dan NGO pengampu inilah yang beriya-iya mempertahankan ISA dengan segala hujah.. Hari ini orang yang sama muncul di TV mengalu-alukan tindakan Najib seolah-olah mereka tidak pernah berkata2 mengenai ISA sebelum ini... Nak termuntah tengok.

Cuma yang terkantoi sekarang ialah bloggers pro Be End, mereka yang pulun habis pertahankan ISA. Sekarang mengapa tak serang Najib, seranglah?!! Nampak sangat dalam apa isu yg berlaku dalam dunia ini mereka bukan golongan yang mempertahankan kebenaran tetapi mempertahankan UMNO/BN walau apa parti dokongan mereka itu lakukan.

Utusan Malaysia: Perancang Kempen UMNO


Oleh: Ahmad Lutfi Othman
 
Bagi perancang kempen Umno, yang selama ini tercari-cari modal dan bekal politik menjelang pilihan raya umum ke-13, isu serangan Mat Indera di Bukit Kepong pada 1950, yang disebut sepintas lalu dalam ucapan Mat Sabu itu, dilihat senjata paling ampuh untuk menarik sebanyak mungkin sokongan pengundi Melayu.

Sesungguhnya Umno sudah putus harapan dengan masyarakat bukan Melayu, terutama pengundi Tionghua. Keputusan pilihan raya negeri Sarawak semakin memudarkan impian mereka untuk menjinakkan "kemarahan" masyarakat Cina, yang begitu terserlah dalam PRU12 sehingga mencetuskan tsunami politik yang bersejarah itu.

Kini, talian hayat Umno untuk terus menerajui takhta dan menguasai Putrajaya semata-mata tertumpu kepada orang Melayu. Melihat bagaimana Utusan Malaysia dan TV3 secara intensif menimbulkan isu-isu yang membangkitkan sentimen kemelayuan sudah cukup untuk membuktikan Umno terpaksa memperjudikan survival kuasanya.

"Apabila isu Mat Indera dimainkan setiap hari sejak 27 Ramadan lalu, bagi saya, itu petanda Umno sudah bankrap atau muflis isu," kata seorang penganalisis politik, yang juga seorang pensyarah kanan undang-undang sebuah universiti tempatan.

"Ia juga membuktikan segala usaha pembaharuan Najib Razak, terutama berkaitan pakej ekonomi, telah gagal dan langsung tidak membantu memulihkan imej BN. Lalu, tiada pilihan melainkan mencari-cari apa yang dilihat sebagai kelemahan pembangkang, khususnya PAS, iaitu seteru terkuat Umno, untuk digembar-gemburkan," tambahnya.

Kesempatan menemubual Mat Sabu, Isnin lalu, memberi kesempatan untuk saya mencari jawapan di atas "kekeliruan" yang dibangkitkan media Umno. Ternyata beliau cukup yakin dan selesa menjawab pertanyaan kami, malah menjangkakan Umno "menggali kuburnya" sendiri apabila membangkitkan soal sejarah kemerdekaan negara.

Selama ini, tidak kurang ramainya masyarakat Melayu, khususnya golongan yang sudah berumur, yang cukup menyanjung "satu-satunya jasa tidak ternilai Umno" iaitu memerdekakan Tanah Melayu. Persepsi itu diwarisi turun-temurun.

Malah, sebahagian mereka mengakui rekod buruk Umno selama memerintah lebih 54 tahun, tetapi tidak dapat melupakan "pengorbanan pemimpin Umno" untuk menghalau penjajah (walaupun kini diberitahu oleh juak-juak Umno di menara gading bahawa negara tidak pernah dijajah). Dan cara terbaik "membalas budi" Umno itu adalah dengan terus mengundinya dalam pilihan raya!

Walaupun saya tidak begitu mudah untuk meyakini Umno dapat ditewaskan dengan mudah melalui polemik ini, namun saya amat bersetuju jika "pancang kekuatan palsu" parti itu dapat robohkan atau sekurang-kurangnya dilemahkan.

Saya yakin masih ramai sarjana sejarah, yang jujur dengan ilmu mereka, bersedia berkongsi pengetahuan dengan publik, khususnya ketika rakyat cukup dahagakan "kisah benar" yang selama ini terselindung. Dan di pasaran sebenarnya sudah ada buku-buku yang mampu menyingkap "kegelapan" itu.

Percayalah, dalam waktu terdekat, kita akan dilambakkan dengan buku-buku yang mampu "memperbetulkan" sejarah negara, sekali gus mendokong usaha yang dirintis Mat Sabu itu ....

Pada awal bicara kami, Mat Sabu menjelaskan bahawa tema ceramah kontroversinya itu adalah soal sambutan kemerdekaan yang sudah jadi sambutan Umno dan bukan sambutan nasional yang dirayakan rakyat. Temanya adalah pengiktirafan kepada semua pihak yang menyumbang ke arah kemerdekaan, termasuk Umno.
Saya cuba mempersoalkan kemungkinan isu berkaitan keganasan komunis ini akan "mencederakan imej PAS" di kalangan masyarakat Melayu desa atau peneroka Felda. Kebanyakan konstituensi tradisi PAS masih di kampung-kampung, yang agak belum dapat ditembusi terjahan maklumat sepenuhnya.

Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri mengakui undi Melayu yang menjadi teras kekuatan politik tanahair perlu dikuasai PAS dalam PRU13, dengan target untuk memenangi 60 kerusi Parlimen. Hampir semua kerusi itu mempunyai majoriti pengundi Melayu.

Lagi pun kebanyakan anggota keselamatan adalah orang Melayu. Dengan memutar-belitkan ucapan Mat Sabu itu, sambil menonjolkan bukti keganasan komunis seperti kudung kaki akibat jerangkap samar (walaupun tragedi berlaku pada 1970-an dan langsung tiada kaitan dengan penekanan Mat Sabu), Umno yakin undi pesara tentera, bekas polis dan kaum keluarga mereka tidak akan lari daripada BN.

Mat Sabu tidak menolak hakikat itu tetapi menganggapnya satu cabaran besar yang mesti ditukar kepada peluang untuk memberi penjelasan kepada rakyat. Namun beliau yakin bahawa perubahan dalam mana-mana pilihan raya lebih difaktorkan oleh kesedaran berpolitik masyarakat bandar.

"Saya yakin, anak-anak orang kampung yang tinggal di kota, yang terdedah dengan pelbagai maklumat menerusi media baru dan berkomunikasi melalui Facebook dan Twitter, dapat menjelaskan isu sebenar kepada ibu bapa mereka.

"Yang penting kita harus menukar apa yang dilihat sebagai tekanan ini kepada potensi untuk meluaskan pengaruh PAS," tekannya. "Ya," pintas saya, "kita seharusnya tidak mudah mengalah, mungkin di peringkat awal isu ini nampak memihak Umno, tetapi jika kempen dan penerangan diberikan secukupnya ke akar umbi, kebenaran sejarah akan terdedah."

"Apa pun, bagi saya," kata Mat Sabu, "kepada masyarakat di kampung, yang lebih penting adalah kesediaan PAS untuk turun bersama rakyat, berdamping erat dengan mereka, merasai susah-payah mereka dan menawarkan bantuan. Isu-isu nasional kadang-kadang tidak begitu mempengaruhi."

Dalam pada itu, beliau sempat menekankan, janganlah kita terlalu merendah-rendahkan keupayaan masyarakat kampung untuk membaca real-politik dan mengesan tipu-helah Umno memutar-belitkan isu ini.

Namun, beliau berulang kali mengingatkan kami tentang batas sempadan yang perlu diberi perhatian, iaitu masa sebelum merdeka dan selepas tarikh 31 Ogos 1957. Polis yang dilihat mempertahankan kepentingan British berada di zaman penjajah ketika bendera UnionJack masih berkibar megah.

Selepas merdeka, Mat Sabu dengan tegas menolak pendekatan militan dan keganasan pihak komunis kerana ruang demokrasi, meskipun diakui sempit, telah terbuka. Dalam kesibukannya, beliau masih sempat mengisi kolum "Membedah Demokrasi" dalam Harakah, yang konsisten mempromosikan usaha penambahbaikan terhadap sistem yang dianggap antara terbaik yang pernah dihasilkan manusia.

Friday, 16 September 2011

Mansuh ISA! Luahan Rasa Seorang Tahanan ISA!!




Kuala Lumpur, 16 September- EXCO Pemuda UMNO Malaysia, Lokman noor Adam berkata, keputusan yang telah dibuat oleh YAB Perdana Menteri sememangnya satu keputusan yang sukar dan hanya mampu dilakukan oleh seorang yang benar-benar berani dan mempunyai tahap keyakinan yang tinggi.

“selaku bekas tahanan ISA yang sempat bersama tahanan-tahanan lain lebih dua tahun, saya tahu betapa pentingnya undang-undang pencegahan di negara ini. Apabila teknologi risikan menjadi semakin canggih, sudah pasti lebih banyak usaha pihak yg tidak bertanggungjawab untuk melakukan kegiatan terrorisma dan subversive dapat dikesan oleh badan risikan kita sebelum ianya memudaratkan negara.

Di sinilah peri pentingnya undang-undang pencegahan seperti ISA wujud, sepertimana yang diwujudkan di Amerika, United Kingdom, Australia dan beberapa negara lain selepas trajedi 11 September 2001. Sebagai seorang Perdana Menteri yang berpandangan jauh, yang sentiasa mengambil kira pandangan akar umbi dan peka pada tuntutan masyarakat antarabangsa, saya yakin YAB Perdana Menteri telah mengkaji perkara ini dengan sedalam-salamnya bersama mereka yang ahli dalam soal keselamatan Negara,” ujarnya yang juga mantan MKT dan Setiausaha Pemuda Keadilan Nasional.

Sudah pasti penghapusan ISA ini mempunyai kesan positif dan negatif. Apatah lagi dalam keadaan politik tanahair kita sekarang, sudah pasti akan ada pihak yang akan mengambil kesempatan untuk melakukan sewenang-wenangnya apabila terhapusnya ISA.

Sebagai rakyat Malaysia, kita harus menyokong penuh keputusan Perdana Menteri ini dan meletakkan keyakinan yang tinggi kepada beliau untuk terus memastikan keselamatan negara ini akan terus kekal ditahap yang membanggakan walaupun tanpa akta tersebut.

Usaha menyuburkan sistem demokrasi di negara ini pasti akan penuh dengan pelbagai halangan dan rintangan. Cabaran yang akan dihadapi dalam era politik baru yang diperkenalkan oleh YAB Perdana Menteri ini pasti menjanjikan cabaran yang amat dasyat.

“Sungguhpun YAB PM yakin bahawa kerajaan Barisan Nasional mampu untuk berdepan dengan era politik baru ini, saya sakin ianya akan lebih mudah kita harungi jika setiap rakyat turut sama membantu

Sungguhpun YAB PM yakin bahawa kerajaan Barisan Nasional mampu untuk berdepan dengan era politik baru ini, saya yakin ianya akan lebih mudah kita harungi jika setiap rakyat turut sama menyumbang dalam menjayakannya,” ujarnya lagi.

SUMBER

Aduhai NAJIB.. mahsuh 1 tapi mau bikin yg baru 2 pulak tuuu...!!


Guan Eng: Najib mansuh satu ISA, mahu gubal dua ‘ISA’

September 16, 2011
GEORGE TOWN, 16 Sept — Lim Guan Eng menegaskan langkah pentadbiran Najib mahu menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dengan dua undang-undang baru satu perkembangan yang mengecewakan dan penjenamaan semula akta yang kontroversial itu.

Justeru kata beliau, inisiatif pembaharuan politik yang diumumkan malam tadi adalah sesuatu yang tidak bermakna jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu mengadakan undang-undang baru bagi tujuan yang sama.

“Ya, sudah pasti ia berita yang baik tetapi jika anda mahu menggantikan dengan dua undang-undang baru, maka ia akan menjadi dua ISA?

“Kami tidak mahu melihat satu situasi di mana anda memasukkan wain yang lama dalam satu botol yang baru,” kata beliau pada sidang media hari ini.

Lim (gambar), seorang bekas tahanan ISA berkata, rakyat Malaysia mahukan elemen peruntukan boleh menahan seseorang tanpa perbicaraan dibuang daripada mana-mana undang-undang pencegahan yang mahu diadakan.

Setiausaha Agung DAP menambah, satu tempoh yang pendek boleh dibenarkan bagi penahanan tetapi tahanan mesti dibicarakan di mahkamah.

Dalam perutusan khas sempena Hari Malaysia semalam, Najib mengumumkan bahawa ISA akan dimansuhkan dan dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal bagi memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

Kata Najib, dua undang-undang baru itu akan digubal di bawah “semangat serta payung” Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah.

Perdana Menteri menegaskan bahawa undang-undang baru itu akan memperuntukkan tempoh tahanan polis yang lebih pendek daripada yang dijalankan pada masa ini.

Kerajaan juga menjamin bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik.

Perdana Menteri turut mengumumkan bahawa kerajaan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping akan mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Kajian semula komprehensif ini akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA) 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan, kata Najib semalam.

Kerajaan juga akan mengkaji semula Seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.

Beliau juga berkata kebenaran berhimpun akan diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak dengan mengambil kira norma-norma di peringkat antarabangsa.

Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, Putrajaya seharusnya memansuhkan undang-undang berkaitan media selari dengan usaha memansuhkan ISA.

“Saya juga mangsa PPPA . . . saya ditahan selama 18 bulan,” kata beliau.
Lim juga membidas pemimpin parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) seperti MCA, Gerakan dan MIC kerana menyokong pembaharuan diumumkan oleh Najib kerana mereka juga menyokong ISA sebelum ini.

“Sekarang, mereka cuba untuk mengambil kredit dengan pengumuman Najib,” kata Lim lagi.
Sehubungan itu kata Lim, rakyat Malaysia seharusnya diberikan pujian atas pengumuman Najib semalam, yang dilihat sebagai hasil perubahan landskap politik menerusi pilihan raya umum 2008.
Pilihan raya umum 2008 menyaksikan tsunami politik dengan majoriti dua pertiga BN di Parlimen dinafikan dan lima negeri dikuasai komponen Pakatan Rakyat.

“Mereka menyokong pembangkang yang berjuang untuk kebebasan yang lebih luas. Ia juga kesan kebangkitan di negara-negara Arab . . . jadi kerajaan-kerajaan, diktator-diktator jatuh pada era moden ini, ia tidak lagi berfungsi lain,” katanya lagi