Thursday, 2 June 2011

RAKYAT MENGELUH, KERAJAAN NEGERI BERPELUK TUBUH

AIR oh Airr…


Dulu depa janji, menang pilihanraya nak selesai masalah ayaq… Laa ayaq tak naik, lori ayaq yang duk naik …”

Penduduk Kg Sg. Senam, Sik , Kedah yang tidak puas hati dengan masalah air yang melanda sejak lebih sepuluh tahun lalu. Masalah ini didakwa berpunca dari  tekanan air yang rendah untuk sampai ke kawasan berkenaan.
Sebagai jalan penyelesaian pihak SADA melantik kontraktor luar bagi menghantar bekalan air menggunakan lori iaitu 2 kali sehari pada sebelah pagi dan malam.  Namun air yang dibekalkan ini tidak mampu menampung kegunaan harian penduduk sekitar. Lebih memilukan apabila tiba waktu puncak, musim perayaan, kenduri kendara dan kematian.


Kecewa dengan janji kerajaan dan muak sering dibelenggu masalah ini, penduduk mengambil inisiatif sendiri mencari sumber air termasuk mengorek telaga serta membuat sistem takungan air dengan harapan dapat mengurangkan bebanan yang dihadapi. Namun, kepayahan penduduk dikejutkan pula dengan ancaman virus kencing tikus yang boleh meragut nyawa di kawasan sumber air yang diusahakan  penduduk.

 
“Alahai malang sungguh nasib depa ni.. Tak dak orang mai jenguk ka..” Perkara biasa yang diungkapkan bila timbul sesuatu isu. Tidak cukup ayaqkah di daerah Sik.. “Awat ayaq kat tasik beris dan empangan muda tak cukup ka nak bersih bagi kami..” Persoalan ini harus ditujukan kepada Datuk Seri Azizan Razak yang  memimpin Kerajaan Negeri Kedah.

 Daerah Sik bukanlah asing bagi Datuk Seri Azizan Razak, setiausaha politik beliau adalah orang Sik manakala individu yang bertanggungjawab tentang ayaq di Kedah bekas DO Sik dan wakil Pegawai Seranta SADA pun anak jati Sik. “ Apa lagi alasan masalah ayaq di Sik tidak boleh selesai, atau depa ni sengaja tak mau layan masalah kami..yang depa dok nampak balak saja..” Keras tapi penuh bermakna luahan hati penduduk di Kg. Kenangan, dan Kg. Sg. Senam.

Anda sebagai pemimpin fikir-fikirkanlah.. 










34 comments:

  1. Jom layan BMW ni.http://gilamodified.blogspot.com/2011/06/bmwtoo-damn-low.html

    ReplyDelete
  2. hurmm.. tak sangka masih ada masalah air mcm ni kat malaysia.. smoge kerajaan lebih prihatin~

    ReplyDelete
  3. Halllooo/ Assalam! Im visiting ur blog! Political views......

    ReplyDelete
  4. biasalah tu,janji tinggal janji!masalah rakyat x diselesaikan juga!

    hari ni,rumahku pun x ada air...petangnya baru ada air!memang perit x ada air!

    ReplyDelete
  5. ha tahu takpe,,,tak selesai,,,,masalah ni,,nasib tempat belajar fifi ok,,,kat merbok

    ReplyDelete
  6. bls kunjungan

    http://telagaputihworks.blogspot.com/2011/06/minta-tolong-plzz.html

    ReplyDelete
  7. krisis air...??
    semoga Allah memberikan kita kesabaran...!!

    ReplyDelete
  8. kesian btl klu xde air, seksa nak makn mndi semua...sbr jola..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbt.. sy balas kunjungan anda :)

    ReplyDelete
  10. mau habaq pa..da mai nieyhh.. ^^

    ReplyDelete
  11. ...sabor je lah...politik malaysia..masing nak salahkan org lain...yang kita wat semua betol..
    semua fikir yang dia buat betol...
    ntah la...x tau nak pilih mane satu...

    ReplyDelete
  12. salam,

    jom join contest ni http://butique4u.blogspot.com/2011/06/1st-anniversary-contest.html

    ReplyDelete
  13. Hello. I wish you a nice Friday, super weekend. Keep smile and come again. http://fotisbazakas.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. sama la ngn waktu di uum ari tu..lori air x abes2 naik..

    ReplyDelete
  15. nk wat lagu mana,
    pemimpin,pengikut dan rakyat kena bersatu sama2 atasi masalah

    ReplyDelete
  16. kedah pun ade ganguan bekalan air ek..sama je mcm dkt ktn,.hehe...melawat

    ReplyDelete
  17. Err , tula air sungai kena bersih. kalau takde air paip pakai la air sungai , dunia maju mcm mana pun ciptaan Allah lebih baik sebab takde masalah xP saja nak bagi pendapat , kalau uk merungut tapi takde penyelesaian jugak. guna jelah air sungai.

    ReplyDelete
  18. jom layan autoshow Queensbay dan autocity .http://gilamodified.blogspot.com/2011/06/queensbay-autoshow-penang-june-5th-2011.html

    ReplyDelete
  19. Jom buat aktiviti out door. http://cutibajettamannegara.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Dulu kita selalu baca berita masalah air di Johor, di tahun 80'an, kini dah ok agaknya..

    http://wanitamuslimah2u.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. Semoga lebih baik ke depan... :)

    ReplyDelete
  22. berharap untuk selalu mendapat yang terbaik.

    ReplyDelete
  23. janji politik memang susah nak tunaikan . yg jadi mangsa rakyat juga

    ReplyDelete
  24. as salam..matahariku dtg balas kunjungan n baca entry

    ReplyDelete
  25. betul betul betul! semoga masalah ini cepat selesai. :)

    ayyu berkunjung balik.

    ReplyDelete
  26. http://firohar.blogspot.com/ : berbalas kunjgn..harap sabar dgn dugaan ni-masalah air yg smakin meruncing ni..yalah,dugaan dtg dlm plbagai bntuk& prcyalah,hikmah itu sntiasa ada untuk kta brsm..insyaAllah..

    ReplyDelete
  27. kui3...blogmusafir...ye.. http://amanjamaluddin.blogspot.com/

    ReplyDelete
  28. Hmmmm......banyak masalah kalu takdak ayaq ni. nak kenduri kendara payah.

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum wbt..
    pengemis da mai dah ni..

    fikir apa hikmah disebalik ujian..masalah seperti ni samalah seperti di tempat saya di kelantan..selalu xder air..tapi yang setakat ni pihak yg bertanggugjawab masih menjalankan amanah mereka..itu yang saya perhatikan apa yang berlaku ditempat saya..
    memang bengang bila xder air kan..sume kerja tertangguh..tapi apa yg selalu kita dengar rungutan..n saling salah menyalahi..

    saya juga bersimpati dengan nasib penduduk sik kedah..Allah sedang menguji tahap kesabaran penduduk yang dirahmati Allah semua..
    semoga berjaya dengan ujian ini yer..

    tapi apa2 pon xkan nak terus menongkat dagu menunggu lori air datang tanpa kita mencari sendiri sumber air sebelum semua kembali normal..
    usaha sikit jer yer..=') masanilah nak pupuk perpaduan..gotong royong cari air x kira umur,darjat,keturunan mahupun kaum..

    kita xtahu hal sebenar disebalik apa yang terjadi..mungkin pihak terbabit bertungkus lumus menyelesaikan masalah ini..mungkin sebaliknya..kita x tahu..tapi Allah Maha Mengetahui..
    apa yang mereka perlukan doa..
    bukan rungutan dan sumpah seranah yang selalu meniti dibibir..
    setiap apa yang kita katakan tuk saudara kita adalah satu doa..
    buruk yang kita katakan maka buruklah doanya..
    baik yang kita katakan maka baiklah doanya..
    jadi majukanlah saudara kita dengan doa yang baik2..

    jadi panjatlah kesyukuran..
    kerana ada yang lebih hidup susah dari pada penduduk sik..

    sememangnya ini bukan kehendak kita,bukan juga kehendak sesapa tuk semua ni berlaku..siapa yang bleh lawan takdir..tapi fikirlah apa disebalik takdir ni..singkaplah yang tersirat melalui mata hati yer..insyaAllah ketemulah apa yang Allah nak bagi kita sebenarNya..=')

    wallahua'lam..=')

    ReplyDelete
  30. ktrg kat jengka nie pown sama gak... kcian kat ktrg. :(

    ReplyDelete
  31. fuhh syukur , show saya mmg BOOM smlm.http://gilamodified.blogspot.com/2011/06/autoshow-ekspo-usahawan-bumiputera.html

    ReplyDelete