Sunday 6 January 2013

Madrasah Salihiah... walhasil balik asal.. pi mai pi mai kot tuu..!!!



 
Alhamdulillah, isu Madrasah Salihiah selesai akhirnya

ZULKIFLI YAHAYA

Kontroversi isu Madrasah Salihiah, Kanchut berakhir apabila persetujuan dicapai antara pihak yang membantah madrasah itu diroboh dan digantikan, dengan kerajaan negeri yang mahu berbuat demikian setelah dibenarkan oleh Majlis Fatwa Negeri Kedah. Ia diselesaikan secara baik di luar mahkamah setelah pihak plaintif yang mengaku menjadi waris pemilik asal tapak dan defendan mencapai kata sepakat untuk berbuat demikian.
Defendan iaitu pihak kerajaan negeri, bersetuju menyediakan lot baru untuk membina semula surau menggunakan wang pampasan (yang dibayar kepada Maik RM1.43 juta) kira-kira 200 meter daripada tapak asal.
 
Pada 6 Mei tahun lepas, Jamludin, Fadzil, Fidel Firaidid dan Fidel Firaidi yang mengaku sebagai waris pemilik asal tanah memfailkan injunksi sebagai usaha menghalang bangunan Madrasah Salihiah dirobohkan kerajaan negeri bagi membina pusat membeli-belah. Majlis Agama Islam Kedah (Maik), Pentadbir Tanah Daerah Kota Setar dan kerajaan negeri Kedah, masing-masing dinamakan sebagai defendan pertama, kedua dan ketiga.

No comments:

Post a Comment