Wednesday 16 November 2011

Bajet 2012: RM78.5 diguna untuk penyelenggaraan jalan

Ditulis oleh SARINA ISMAIL

ALOR SETAR, 15 November 2011 – Pada tahun 2012, sebanyak RM78.5 juta diperuntukkan oleh kerajaan negeri bagi penyelenggaraan jalan di mana antaranya adalah menaiktaraf jalan dari Bukit Selambau ke Sungai Lalang. Selain itu, peruntukan adalah untuk memperkukuhkan jalan-jalan utama, mengurangkan tempoh pengangkutan barangan, tahap keselamatan dan keselesaan pengguna juga dipertingkatkan.

Dalam Ucapan Bajet 2012 juga memperlihatkan keperihatinan kerajaan negeri kepada golongan peniagaan kecil yang tidak mampu menyewa ruang niaga di pusat bandar. Peruntukan sebanyak RM3 juta telah disediakan untuk pembinaan ruang niaga dalam merealisasi hasrat tersebut.

“PKNK telah menyiapkan UKIR MALL di Alor Setar dan Sungai Petani untuk memberi peluang kepada usahawan menjalankan operasi perniagaan di lokasi yang strategik.

“Sementara itu, pada tahun 2012, dua buah lagi bangunan di Kota Sarang Semut dan Hosba yang bernilai 14 juta akan didirikan oleh PKNK untuk tujuan yang sama,” kata Menteri Besar, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak ketika membentangkan Bajet 2012 di Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah, Penggal Keempat, di sini.

Banjir kilat yang berpunca dari pasarana saliran yang kurang sempurna, juga mendapat perhatian dan kerajaan negeri telah menyediakan RM15.2 juta untuk projek tebatan banjir, pemulihan sungai serta menaiktaraf sistem saliran.

“Kerajaan negeri perihatin kepada masalah penduduk yang sering dilanda banjir kilat. Tentulah dengan masalah sedemikian mereka mengalami kerugian dan kerosakan harta benda serta menyukarkan kehidupan mereka,” tambah beliau lagi.

Selain itu katanya lagi, sebanyak RM10.9 juta diperuntukan untuk projek pembangunan luar bandar yang memperlihatkan peningkatan sebanyak RM2 juta untuk mewujudkan pembangunan seimbang di seluruh kawasan dalam usaha meningkatkan kualiti hidup masyarakat.

Ucapan Bajet 2012 sempena Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah, Penggal Keempat diadakan di Wisma Darul Aman.

No comments:

Post a Comment