Saturday 17 September 2011

PKR gesa pembebasan tahanan


 
ALOR SETAR - Kerajaan Pusat wajar menunjukkan keikhlasannya mengenai hasrat menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dengan membebaskan tahanan semasa yang ditahan di bawah ISA dan Ordinan Darurat (EO).

Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Keadilan Kedah, Senator Zamri Yusof berkata, pihaknya menyambut baik langkah yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menerusi perutusan khas Hari Malaysia, malam kelmarin.

“ISA sebenarnya mencabul demokrasi dan hak asasi manusia kerana individu ditahan tanpa dibicarakan, melibatkan suatu tempoh yang lama, justeru kita menyambut baik saranan itu.

“Bagaimanapun, kita ingin melihat langkah positif daripada Perdana Menteri dan beliau perlu menunjukkan kesungguhan itu dengan ‘membebaskan’ tahanan semasa, yang ditahan di bawah ISA dan EO,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, pembebasan yang dimaksudkan ialah membawa kes individu yang berada dalam tahanan ke mahkamah untuk perbicaraan sebelum diputuskan sama ada bersalah atau tidak.

“Setiap individu berhak melalui proses perbicaraan, malah tempoh tahanan polis selama 60 hari juga perlu mendapatkan perintah reman daripada mahkamah.

“Perdana Menteri turut memaklumkan mengenai dua undang-undang yang akan digubal bagi menggantikan ISA, kita berharap agar undang-undang berkenaan akan mengambil kira hak asasi manusia dan tidak sezalim ISA,” katanya.

1 comment:

  1. politik?

    tak paham.

    ikut konteku yuk?

    http://letheg.blogspot.com/2011/09/kontest-creative-profil-award-buruan.html

    ReplyDelete