Friday 8 March 2013

MB Azizan 'ditikam' oleh ahli PAS sendiri,bakal hilang jawatan MB.



Sekumpulan ahli Pas mendesak Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak meletak jawatan sebagai Pesuruhjaya Pas Kedah secara baik kerana didakwa gagal membela kebajikan mereka. Desakan itu juga dikaitkan dengan peribadi Azizan yang dikatakan 'sombong' dengan mengeluarkan kenyataan memegang dua jawatan penting parti dan kerajaan negeri bukan kerana Dewan Ulama Pas Kedah.

 Tindakan itu turut menggambarkan Azizan seolah-olah tidak menghormati serta mengiktiraf peranan Dewan Ulama Pas Kedah sebagai tempat rujukan hal ehwal berkaitan parti serta kerajaan negeri. Difahamkan, dalam soal pemilihan calon Azizan lebih banyak berbincang dan mencatur kedudukan sesuatu Parlimen dan Dun bersama Ketua Penerangan Pas Kedah, Muhammad Sanusi Md Noor dan Setiausaha Pas Kedah, Musoddak Ahmad.

 Mereka juga kecewa apabila sewaktu kunjungan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke Kedah Jumaat lalu, Azizan didakwa tidak membenarkan pertemuan diadakan antara Abdul Hadi dengan Dewan Ulama Pas Kedah. Antara beberapa dakwaan lain termasuk wujud konspirasi pemilihan calon yang perlu mengambil kira calon yang memenuhi kehendak akar umbi dan pelbagai lagi. Ahli Pas Dun Sungai Limau, Mohd Salleh Mohd Abu, 61, berkata, tindakan Azizan itu bukan sahaja menyebabkan berlaku perpecahan di kalangan ahli Pas dan kepimpinan tetapi menimbulkan masalah dalam soal pentadbiran parti.

 “Kita minta beliau berundur dengan meletak jawatan secara baik demi perpaduan ahli Pas di negeri ini,” katanya kepada media di rumahnya di Kampung Bahagia, Yan, Kedah, di sini semalam. Sementara itu, Ahli Keselamatan Pas Kawasan Jerai, Ramli Salleh, 56, berkata, mereka sendiri kini sudah dapat merasai sendiri kekecewaan individu dari kalangan parti tertentu yang sanggup bertukar parti kerana masalah kepimpinan.

 “Kita sudah bagi mandat kepada mereka untuk memimpin parti mengikut perjuangan asal tetapi mereka gagal. Ia seperti sebuah kapal yang belayar tetapi nakhoda mabuk laut, justeru nakhoda perlu ditukar supaya kapal tidak karam. “Jika keadaan ini berterusan, kemungkinan kira-kira 2,000 penyokong Pas yang kini berada atas pagar tidak teragak-agak untuk tidak keluar mengundi seterusnya sokongan terhadap Pas di kawasan ini akan merosot,” katanya

No comments:

Post a Comment